Isnin, 14 Oktober 2013

ISU GEJALA SOSIAL

MAKSUD GEJALA SOSIAL
  • Gejala bermaksud tanda-tanda (akan terjadinya sesuatu), alamat atau petanda. Menurut kamus, padanan yang kerap diberikan kepada perkataan gejala ialah petanda yang membawa kepada berlakunya masalah. 
  • Sosial pula merujuk kepada hal-hal yang berkaitan dengan masyarakat atau kemasyarakatan. 
  • Gejala sosial ialah tanda-tanda atau alamat tentang perihal masyarakat, kemasyarakatan atau hal yang berkaitan dengan persahabatan, pergaulan dan aktiviti pada masa lapang.

GEJALA SOSIAL DALAM KALANGAN REMAJA

PERGAULAN BEBAS
  • Dari segi bahasa, pergaulan bererti proses bergaul, manakala bebas bermaksud terlepas daripada ikatan. 
  • Pergaulan bebas membawa maksud proses bergaul dengan orang lain yang terlepas daripada ikatan pergaulan, biasanya melibatkan perhubungan antara lelaki dan perempuan.

PENYALAHGUNAAN DADAH
  • Penyalahgunaan dadah melibatkan penggunaan dadah secara berlebihan yang membawa kepada ketagihan. 
  • Penggunaan dadah secara berlebihan akan mendatangkan perasaan gembira yang tidak terhingga. 
  • Ketagihan dadah turut bertujuan melarikan diri daripada kenyataan. 
  • Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa penagih dadah lebih cenderung untuk menagih dadah secara berterusan.

PONTENG SEKOLAH
  • Ponteng ialah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada kegagalan menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa alasan yang munasabah. 
  • Menurut Kamus Dewan, ponteng didefinisikan sebagai lari daripada tanggungjawab atau tugas tanpa kebenaran. 
  • Ponteng juga merujuk kepada pelajar yang menghadiri sekolah tetapi tidak menghadiri kelas, sama ada salah satu kelas, beberapa kelas ataupun kesemua kelas dalam sehari.

PEMBUANGAN BAYI
  • Perkataan ‘membuang’ membawa maksud mencampakkan, menghapuskan dan menghilangkan. Perkataan ‘bayi’ bermaksud anak kecil yang baru dilahirkan oleh ibu. 
  • Maksud ‘pembuangan bayi’ ialah perbuatan mencampakkan atau menghapuskan anak kecil yang tidak berdosa ke merata-rata tempat tanpa ada sifat berperikemanusiaan.


VANDALISME
  • Vandalisme ialah tindakan jahat yang melibatkan perlakuan merosakkan harta benda awam seperti telefon awam dan menconteng pada tempat awam seperti tandas awam. 

MELEPAK
  • Maksud “lepak” ialah perbuatan bersiar-siar dan bersantai-santai. 
  • Ia dilakukan di tempat awam di tempat yang menjadi tumpuan ramai seperti di pasar raya, perhentian bas, kompleks beli belah dan sebagainya. 
  • Ia bukan sahaja merosakkan pandangan tetapi juga menganggu orang lain. 


GENGSTERISME
  • Gengsterisme boleh dikatakan sebagai aktiviti yang bersifat jenayah yang dijalankan oleh individu atau sekumpulan individu. 
  • Aktiviti gengsterisme termasuklah membuli, mencederakan mangsa, menyamun, memeras ugut dan bergerak dalam kumpulan serta mempunyai seorang ketua.


Punca-punca gejala sosial

Pengaruh Media Massa
  • Masyarakat mudah terdedah kepada banyak maklumat - bukannya semua maklumat itu berunsur positif - belia yang bernaluri belum matang mudah meniru dan mengikut hal yang dilihat di sekeliling mereka. 
Pengaruh Internet 
  • Remaja mudah mengakses Internet - terdedah kepada maklumat yang menjurus ke arah pemikiran negatif.
Pengaruh Rakan Sebaya 
  • Ibu bapa sibuk dengan urusan kerja masing-masing - remaja lebih mesra dengan rakan mereka dan lebih mempercayai rakan berbanding dengan ahli keluarga atau ibu bapa - remaja mudah terikut-ikut dengan tindakan rakan sebaya. 
Pengaruh Artis 
  • Penyanyi dari negara Barat khususnya mempraktikkan amalan tidak sihat seperti minum arak dan menagih dadah - membawa remaja ke arah kemaksiatan dan keruntuhan moral.
Sikap Ibu Bapa 
  • Ibu bapa tidak prihatin terhadap sifat dan kelakuan anak-anak - ada sesetengah ibu bapa yang terlalu mengongkong anak -anak menyebabkan anak mereka mencari inisiatif lain untuk lari daripada kawalan ibu bapa. 
Perasaan Ingin Tahu dan Ingin Mencuba 
  • Perkara baru akan mengundang perasaan ingin tahu dalam kalangan remaja. Remaja terdorong untuk mencuba disebabkan tiada panduan daripada ibu bapa.
Kurangnya Didikan Agama
  • Remaja yang kekurangan didikan agama dikatakankapal tanpa nakhoda - mudah terpengaruh dengan budaya negatif - menginginkan kebebasan 
Sikap Masyarakat yang Tidak Mengambil Berat tentang Permasalahan Remaja 
  • Masyarakat tidak mahu dikatakan 'menjaga tepi kain orang’ - membiarkan tanggungjawab kepada pihak kerajaan sahaja -

Kesan-kesan gejala sosial

Terhadap individu sendiri 
  • Dipandang serong dan dicemuh oleh masyarakat.
Terhadap keluarga 
  • Mengakibatkan ketidakharmonian dalam kekeluargaan - berlakunya penceraian - maruah dan nama baik tercemar - keluarga menjadi porak-peranda dan berpecah-belah - perasaan buruk dan prasangka - sifat saling curiga-mencurigai antara ahli keluarga. 
Terhadap masyarakat 
  • Suasana hidup dalam masyarakat tidak lagi tenteram - perpaduan, pembangunan dan kemajuan masyarakat terjejas
Terhadap negara 
  • Kehilangan generasi dan pemimpin pada masa hadapan - pembangunan negara akan terbantut - keadaan ekonomi negara sukar untuk berkembang - kadar jenayah dalam negara meningkat - perbelanjaan kerajaan meningkat kerana bertambahnya kos nyata di negara –
  • Kos nyata termasuklah: 
  1. Kehilangan / kerugian pengurangan daya pengeluaran ekonomi. 
  2. Kos bagi menyediakan kemudahan-kemudahan rawatan dan pemulihan untuk penagih dadah. 
  3. Kos bagi menyelenggarakan program-program pencegahan. 
  4. Kos kerugian akibat aktiviti jenayah yang berlaku. 
  5. Kos untuk meneruskan kegiatan penguatkuasaan seperti menambahkan bilangan anggota polis, kakitangan jabatan makamah, hospital dan sebagainya .

Cara mengatasi gejala sosial

1. Ibu Bapa Memberikan Didikan Agama Sejak Kecil 
  • Ibu bapa harus memberikan didikan agama kepada anak-anak sejak kecil – membolehkan mereka membezakan betul atau salah sesuatu perkara - mendidik anak-anak bahawa terlibat dalam gejala sosial merupakan tindakan yang tidak betul. 
2. Ibu Bapa Memberikan Kasih Sayang Sepenuhnya Kepada Anak-anak 
  • Ibu bapa patut memberikan perhatian dan kasih sayang yang sepenuhnya kepada anak mereka - peka terhadap perubahan yang berlaku pada anak-anak.
3. Guru sebagai Kawan kepada Remaja 
  • Guru di sekolah harus bertindak bukan sahaja sebagai pembimbing akademik, malahan juga sebagai kawan kepada remaja - anak murid akan berjumpa dengan guru apabila menghadapi masalah. 
4. Penganjuran Kempen 
  • Pihak berkuasa harus kerap mengadakan kempen - menyedarkan para remaja tentang keburukan terlibat dalam gejala sosial.
5. Peranan Media Massa 
  • Media massa mesti mengawal penyiaran secara besar-besaran tentang keruntuhan akhlak remaja - perlu sering menonjolkan remaja yang baik - sebagai contoh untuk diteladani.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan