Kepentingan dan kebaikan
mendengar
- Definisi : Memberikan perhatian kepada setiap perkataan yang kita dengar daripada orang lain.
- Mendengar merupakan perkara yang sangat penting dalam komunikasi.
- Mendengar merupakan cara berkomunikasi yang kerap digunakan & biasanya diikuti oleh aktiviti membaca, bercakap & menulis.
KEPENTINGAN KOMUNIKASI (MENDENGAR)
MEMPELAJARI (LEARNING)
- Membolehkan kita memperolehi maklumat tentang dunia dan diri sendiri
- Membantu kita untuk mengelakkan diri daripada masalah dan buat keputusan yang lebih baik.
- Contoh : Pengalaman yang diceritakan oleh kawan yang melawat negara Cuba dapat membantu kita mengenali lebih banyak tentang dirinya dan kehidupannya.
HUBUNG KAIT (RELATING)
- Memberikan perhatian dan sokongan semasa mendengar.
- Diterima oleh masyarakat dan populariti meningkat.
MEMPENGARUHI (INFLUENCING)
- Mendengar dapat membantu seseorang mengubah sikap dan kelakuan orang lain.
- Seseorang akan mengikut nasihat sekiranya kita mendengar masalah mereka.
HIBURAN (PLAYING)
- Pelajar mendengar lagu sambil membuat tugasan.
- Kita mampu mengimbangi dunia perkerjaan dan hiburan.
- Menyeronokkan sekiranya kita berkongsi fikiran dan perasaan.
MEMBANTU (HELPING)
- Anda sebenarnya membantu orang lain dengan mendengar.
- Kaunselor mendengar dan memberikan nasihat kepada pelajar yang bermasalah.
PROSES MENDENGAR
1. MENERIMA
- Mendengar
- Attending
2. KEFAHAMAN
- Mempelajari
- Menerang
- Bermaksud
3. MENGINGAT
- Mengimbas kembali
- Kekal
- Mengadili
- Kritik
- Menjawab
- Memberi maklum balas
MENERIMA (RECEIVING)
- Peringkat pertama bagi proses mendengar ialah menerima.
- Proses mendengar bermula dengan menerima mesej yang dihantar oleh penyampai.
- Mesej dapat diterima dalam 2 bentuk iaitu :
2.non-verbal( bukan lisan) : bahasa badan (mimik muka, kepala, tangan, mata)
- Memberi perhatian kepada verbal & non-verbal yang digunakan oleh penyampai.
- Elakkan daripada gangguan persekitaran.
- Tumpukan perhatian kepada mesej yang ingin disampaikan.
- Kekalkan peranan sebagai pendengar & elakkan menyampuk sebelum mesej yang penuh disampaikan.
MEMAHAMI (UNDERSTANDING)
- Peringkat yang membolehkan kita belajar memahami apa yang ingin disampaikan oleh pengucap.
- Ekspresi muka dan emosi perlu dititikberatkan.
- Kaitkan maklumat yang baharu dengan apa yang sudah diketahui.
- Melihat mesej daripada pandangan pengucap dan jangan buat penilaian awal sebelum memahami mesej itu.
- Menanya soalan untuk maklumat tambahan jika jika perlu.
- Membina semula maklumat pengucap dalam ayat sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan