KOMUNIKASI BUKAN LISAN
KOMUNIKASI BUKAN LISAN DALAM KUMPULAN KECIL
Keperluan mengetahui komunikasi bukan lisan dalam kumpulan kecil :
1. Manusia lebih banyak berkomunikasi secara bukan lisan (70-80%)
2 .Mesej bukan lisan lebih dipercayai daripada mesej lisan
3. Perasaan lebih berkesan disampaikan secara bukan lisan.
KATEGORI KOMUNIKASI BUKAN LISAN
Ekman & Friesen (1975) mengkategorikan komunikasi bukan lisan kepada 5 kategori :
1.Lambang/simbol – isyarat tanpa lisan
2.Pengilustrasian – isyarat disertai lisan
3.Pemaparan rasa – emosi dari air muka
4.Pengawal (regulator) – pengawalan aliran berkomunikasi (giliran bercakap)
5.Penyesuaian – adapatsi diri dengan situasi
Mehrabian (1972) mengkategorikan komunikasi bukan lisan kepada 3 kategori :
1.Kecenderungan – keinginan atau minat mahu berinteraksi atau tidak (posisi
tubuh dan kontak mata, atau sentuhan)
2.Kemujaraban – perilaku menyatakan kuasa dan status yang dimiliki
3.Keterlibatan – gerak geri mengambil bahagian dalam interaksi (semangat untuk berbual
melalui intonasi suara)
Ruesch & Kees (dalam Knapp, 1972) membahagikan komunikasi bukan lisan kepada
5 kategori :
1.Isyarat berkaitan ruang dan waktu
2.Isyarat berkaitan pergerakan tangan
3.Isyarat berkaitan air muka
4.Isyarat berkaitan nada suara
5.Isyarat pakaian
TUJUAN KOMUNIKASI BUKAN LISAN
1.Memberitahu atau menunjukkan sikap
2.Memberitahu atau menyembunyikan perasaan
3.Menyokong komunikasi lisan
4.Memberi maklumbalas
5.Memberitahu giliran bercakap
6.Membentuk keserasian
PRINSIP-PRINSIP YANG PERLU DIFAHAMI OLEH
KOMUNIKATOR DALAM KOMUNIKASI BUKAN LISAN
1.Kualiti perhubungan antara ahli kumpulan dibentuk & dikekalkan menerusi komunikasi
bukan lisan
2.Jika komunikasi lisan bercanggah dengan komunikasi bukan lisan, mesej bukan lisan
adalah lebih dipercayai
3.Isyarat bukan lisan hanya bermakna apabila ada yang mentafsirnya.
4.Tafsiran kita tentang perlakuan seseorang perlu mengambil kira konteks dan pertalian kuasa
5.Tingkah laku anggota kumpulan mestilah selaras dengan budaya di mana kumpulan itu
wujud
6. Kepekaan terhadap komunikasi bukan lisan berbeza dari seseorang kepada seseorang
lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan